طب قرآنی ، اسلامی ، سنتی و ایرانی

طب سنتی ،طب نوین، طب قرآنی ،طب اسلامی ،نوع تغذیه،گیاهان دارویی، آب درمانی، زالودرمانی ،حجامت ،فصد

طب قرآنی ، اسلامی ، سنتی و ایرانی

طب سنتی ،طب نوین، طب قرآنی ،طب اسلامی ،نوع تغذیه،گیاهان دارویی، آب درمانی، زالودرمانی ،حجامت ،فصد

علیّ (ع) : العلم علمان، علم الادیان و علم الأبدان فبعلم الأدیان حیاة النّفوس و بعلم الأبدان حیاة الأجساد و اعلم انّ الادیان اشرف من الأبدان و حراسة الأدیان أوجب من حراسة الأبدان؛( 2)
امام على (ع) می فرماید: علم بر دو گونه است: علم دین شناسی و علم بدن شناسی . حیات روح به وسیله علم دین، حیات جسد به واسطه علم بدن است، بدان که دین بر جسد شرافت دارد و نگهدارى دین از نگهدارى بدن لازم‏تر است(ترجمه الحکم الزاهره ، انصاری ، ص 49؛ بحارالانوار ، ج1 باب 6 ص220.)

بایگانی
طبقه بندی موضوعی

آخرین مطالب

۱۱ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

 

انسان باید به غذای خیش بنگرد

..."دشمن دو نوع برنامه ریزی کرده که  یکیش طولانی مدت, یکیش هم کوتاه مدت . هر دو این راه رو شروع کرده. بعضی دسیسه هایی که در حوزه تغذیه است از 300 سال پیش شروع کرده است. دشمن شمشیر نمی زند گاهی برنامه ریزی می کند برای 50 سال بعد برای نسل های بعدی.

 اعتقاد یهود بر این است نطفه غیر یهودی نطفه اسب است ؛یهود نژادش انسان است و بقیه حیوانات فهمیده , میگوید کل حیوانات نفهم و حیوانات فهمیده را برای انسانها آفرید که ما هستیم لذا باید استعمارشان کنیم . این می گوید این حیوانات فهمیده تا سن 40 سالگی به درد ما میخورند در این برهه , مغزشان و توان جسمی شان را برده می کنیم از یک برهه ای به بعد توان جسمی شان را اینقدر کاهش می دهیم که حالا که به درد ما نمی خورد به کار هیچکس نخورند . از 40, 50 سالگی بنشیند روی ویلچر و به اینها سود اقتصادی برسانند یعنی روزانه با مصرف قرص و داروی شیمیایی برای ما سود بیاورند،معتادش می کنیم به قرص

۴ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ آبان ۹۱ ، ۱۴:۱۹
اسماعیل سیفی
آیا می دانید که رنگ نمک دریای اصل، خاکستری کم رنگ است!

توجه: مراقب نمک‌های قلابی سفید با نام دریا باشید.

در خرید خود دقت کنید که روی کیسه‌های نمک، عبارت "مورد تایید دکتر روازاده" و "دریاچه‌های ایران" درج و رنگ نمک خاکستری کم رنگ باشد.

نمک دریای اصل (طبیعی) که از دریاچه های ایران به صورت طبیعی برداشت شده  حاوی ید و

۲ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۱ ، ۱۱:۵۷
اسماعیل سیفی

 الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ

آن هایی که به سخنان گوش فرا می دهند و از بهترین آن ها پیروی می کنند، اینانند کسانی که خدا هدایتشان کرده و ایشانند خردمندان

(سورۀ زمر/ آیۀ ۱۸)


توصیه های بهداشتی :80درصد سلامتی برای همه!


80 درصد سلامتی بستگی به موارد زیر دارد:

1-آب جوشیده چشمه، چاه یا قنات میل کنید!

2-روغن های کنجد، زیتون و محلی مصرف کنید!

3-نمک دریا مصرف کنید!

4-از خوردن مواد غذایی کارخانه ای، به علت مواد نگه دارنده ومواد مضرات از جمله قند ،شکر ،روغن های فاسد و...حتی اگر لبنیات پاسنوریزه هم باشد پرهیز نمایید!

5-استفاده از ظروف مورد تایید نیاکانمان(برنجی، مسی، چدنی، سفالی، چینی، درب پوش مشبک طلا، نقره) اجباری است! 

"ترک عادت موجب مرض است"
                                                                                                        

از منظر طب سنتی، عادت طبیعت ثانویه ما محسوب می شود کسی که عمری چیزی درست یا غلطی را انجام داده است نمی تواند یک شبه آن را کنار بگذارد مثلاً کسی که سه وعده غذا خورده است، نمی تواند یک روزه نهار را کنار بگذارد. لذا در این خصوص گفته اند ترک عادت موجب مرض است.
اگر می خواهید عادتی را اصلاح کنید باید به تدریج اصلاح نمایید،

البته این ضرب المثل عادت های اخلاقی را شامل نمی شود و عادت های زشت اخلاقی بسته به همت فرد مبتلا باید سریعاً ترک گردند ولی عادت های غذایی را نباید یک شبه کنار گذاشت.
تنباکو و سیگار، بدن افراد را به خشکی می برد و برای ترک آن باید به تدریج اقدام شود.
برای ترک نهار نیز بسته به عادت غذایی خود و شناخت نوع مزاجتان باید اقدام کنید.
اگر هم هله هوله خور هستید برای ترک آن ابتدا کم بخورید و پشت سر هم نیز نخورید تا طبیعت مدبره شما مهلت داشته باشد، خلط بد حاصل از آن مواد غذایی ناسالم را دفع کند لذا کسی که پشت سر هم مواد ناسالم و هله هوله می خورد، زود هم از پا می افتد.


 

منبع :سایت رسمی حکیم روازاده

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۱ ، ۱۰:۲۶
اسماعیل سیفی
توصیه های بهداشتی: آب سالم

آب  یکی از نوشیدنی هایی است که انسان در طول روز چند وعده نیاز به استفاده از آن دارد پس باید به آبی که می نوشیم خوب دقت کنیم و از سلامت آن اطمینان حاصل نماییم.بر اساس تحقیق انجام یافته  مواد اصلی تشکیل دهنده کره زمین و بدن انسان آب، روغن و نمک می باشد که مهم ترین آنها آب است و خداوند پنجاه بار در قرآن از آن به اشکال مختلف یاد کرده است.

آب موهبتی است که

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ آبان ۹۱ ، ۱۰:۰۹
اسماعیل سیفی

تعریف فصد

فصد استفراغی است کلی که در آن اخلاط اربعه به طریق تفریق اتصال(جدا شدن) عروق در اثر نیشتر (تیغ) خارج می گردند و این تفریق اتصال اگر در حد اعتدال از نظر وسعت و تنگی باشد اخلاط به حد اعتدال خارج می گردند و  اگر وسیع باشد اخلاط بسیار خارج شده و موجب ضعف می گردد و یا بند آمدن و التیام و جوش خوردن محل تفرق دشوار می گردد و اگر ضیق ( تنگ ) باشد اخلاط رقیق خارج گشته و غلیظ باقی می ماند و به همین دلیل باز کردن فصد به صورت ضیق منع شده است مگر هنگامیکه مراد از آن اماله ماده باشد مثل: مرعوف قلیل الامتلاء.

مراد از استفراغ کلی چیست؟

اگر منظور تنقیه کل جسم باشد استفراغ جزئی آن، استفراغ عضو خاص است مانند دماغ که سعوطات و ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۱ ، ۱۴:۲۸
اسماعیل سیفی

در این مقاله سعی شده بصورت خلاصه هر آنچه لازم است در مورد حجامت بدانید ، بیان شود:


انواع حجامت

در کشور های غربی حجامت تقریباً با ۱۰ روش انجام می شود . ولی در طب سنتی ایران حجامت به طور کلی به دودسته تقسیم می شود .

۱- حجامت خشک  : Dry cupping

2- حجامت تر : Wet cupping

حجامت خشک : نوعی حجامت است که در آن خونی از بدن خارج نمی شود ، بلکه تنها عمل مکش ( Suction) روی پوست انجام می شود . حجامت خشک خود بر دو قسم است :

الف : سرد و خشک ـ ب ـ گرم و خشک

حجامت گرم و خشک در فرهنگ عامه اصطلاحاً به کوزه یا لیوان گذاری معروف می باشد . حجامت خشک در نقاط مختلفی از بدن انجام می شود و در درمان بسیاری از دردها و بیماریها نقش موثری دارد . اینگونه از حجامت موجب انبساط عروق و رفع انسداد آنها و تحریک دیواره مویرگها می شود و در افزایش توان سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد .

حجامت تر : این نوع از حجامت با خارج نمودن مقداری از خون بیمار همراه می باشد . مواضع توصیه شده جهت انجام حجامت تر در مکاتب مختلف طب سنتی متفاوت می باشد . اما در طب اسلامی مواضع زیر بیشتر تاکید شده است .

۱- حجامت عام : بین دو کتف ، حدود مهره های سوم و چهارم سینه ای T3 و T4 انجام می شود و در احادیث و روایات با عنوان (( حجامت منافع )) نام برده شده است .

۲- حجامت سر : محل این حجامت یک وجب شخص حجامت شونده از نوک بینی تا فرق سر می باشد . این گونه از حجامت با تکنیک خاصی انجام می شود و در روایات با عنوان (( حجامت نجات بخش )) نام داده شده است .

۳- حجامت کمر یا چاربند : این حجامت در گودی کمر ، حدود مهره S1 انجام می شود و از آن در روایات با نام (( حجامت رهاننده )) یاد شده است .

امام صادق ( ع ) فرمودند : رسول خدا ( ص ) در سه نقطه حجامت می فرمود : سر ، بین دو کتف و کمر

۴- حجامت ساقها : در یک وجب بالاتر از قوزک ، پشت دو ساق انجام می شود .

۵- حجامت نقره : در گودی گردن انجام می شود و مختص اطفال می باشد . انجام این گونه از حجامت برای بزرگسالان به علت احتمال ایجاد فراموشی نهی شده است .

۶- حجامت چانه

۷- حجامت پشت گوش

۸- حجامت موضعی : بر اساس تشخیص پزشک و نوعی بیماری در موضع خاصی انجام می شود . از جمله حجامت روی کفلها ، اطراف مقعد ، روی رانها ، حجامت کلیه ، قاعده ریه ، حجامت کبد . …..

۹- حجامت خورشیدی : در واقع همان حجامت عام است ، با این تفاوت که برای آماده نمودن بیمار و هدایت خون به موضع حجامت ، قبل از انجام حجامت تر ، اطراف موضع حجامت با بادکش لغزان تحریک شده و سپس حجامت انجام می شود .

توجه : برای آماده سازی بهتر موضع حجامت ـ جهت حصول نتیجه بهتر از حجامت نوعی خشک یا تر ـ می توان موضع حجامت را با روغن زیتون ، روغن سیاهدانه و یا گل بنفشه چرب نمود .

روش انجام حجامت

پس از معاینه دقیق فرد توسط پزشک ، در صورتیکه انجام حجامت برای وی لازم و نافع تشخیص داده شود . فرد به حالت چهار زانو روی تخت می نشیند ( البته برخی معتقدند حجامت سر به صورت خوابیده و حجامت ساق ها به صورت ایستاده باید انجام شود )

سپس پزشک محل انجام حجامت را با بتادین و یا الکل ضد عفونی نموده و یک لیوان یک بار مصرف ـ مخصوص حجامت ـ را بر موضع حجامت قرار می دهد . آنگاه با دستگاه مکش ، هوای درون لیوان تخلیه می شود . خلاء ایجاد شده در لیوان و وجود فشار هوای محیط سبب کشیده شدن پوست بیمار به داخل لیوان می شود و لیوان در محل خود ثابت و مستحکم می شود . ( مقدار مناسب برای کشیدن شدن پوست به درون ظرف مکش به میزان ۱ تا ۵/۱ سانتی متر از بالاترین حد گنبد پوست مکیده شده تا لبه ظرف مکش است . )

عمل بادکشی به مدت ۳ تا ۵ دقیقه بر سطح پوست ادامه می یابد . این عمل علاوه بر ایجاد احتقان و التهاب در موضع ، باعث تجمع مواد سبک خون مویرگی در موضع حجامت می شود .

در ادامه پزشک معالج لیوان را از موضع حجامت جدانموده و با یک تیغ یکبار مصرف استریل جراحی چند خراش پوستی سطحی به عمق نیم تا یک میلی متر به صورت مایل در موضع حجامت ایجاد می نماید . سپس مجدداً لیوان مخصوص حجامت در موضع حجامت گذاشته می شود و خون توسط بادکش به لیوان حجامت مکیده می شود .

عمل تخلیه و بادکش ۳ تا ۵ مرتبه و هر بار به مدت ۳ تا ۵ دقیقه انجام می پذیرد . لذا عمل حجامت به طور متوسط بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به طول می انجامد .

در مجموع مراحلِ انجام حجامت ، حداکثر ۵۰ تا ۷۵ میلی لیتر خون از بدن شخص خارج می شود . ( البته در حجامت سر ، کمر و ساقها معمولاً مقدار خون خارج شده کمتر است ) لازم به ذکر است بدن انسان قادر است در مدت زمان بسیار کوتاهی این مقدار خون را بازسازی و جایگزین نماید .

پزشک سپس موضع حجامت را پاکسازی نموده و با گازاستریل پانسمان می نماید.

در اینجا ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد .

- عمل بادکشی در حجامت موجب بی حسی نسبی موضع می شود . لذا حجامت تقریباً بدون درد می باشد .

- به دلیل سطحی بودن خراشها ، پس از پانسمان نمودن ، موضع حجامت دچار خونریزی مجدد نمی شود . در بیش از یکصد هزار مورد حجامت انجام شده در شعب موسسه تحقیقات حجامت ایران حتی یک مورد خونریزی و عفونت موضع حجامت گزارش نشده است .

- در سطح پوست بدن انسان ، خطوطی فرضی موسوم به (( خطوط لانگر)) وجود دارد که اگر برشهای پوستی با زاویه ای خاص و به موازات این خطوط انجام شود ، اثر بسیار کمی از برش بر پوست باقی می ماند . با رعایت این اصل و ایجاد خراش با زوایای خاص ، حداکثر پس از یکماه ( با توجه به وضعیت پوست بیمار) از انجام حجامت ، هیچ اثری در موضع حجامت باقی نمی ماند .

روش انجام حجامت خشک

در روش حجامت گرم وخشک روش بادکش گذاری حتما به شیوه خلائ کرمایی انجام می گیرد (با گذاشتن پنبه در حین سوختن در ته لیوان وگذاشتن لیوان بلافاصله در موضع ).

آداب حجامت

از آنجا که حجامت از جمله توصیه های دینی است ، لذا مانند بسیاری دیگر از آداب مذهبی جهت دستیابی به نتیجه بهتر مستلزم رعایت آداب و اصولی می باشد که در زیر به گوشه ای از آنها اشاره می نماییم .

۱- حجامت رو به قبله و به صورت چهار زانو انجام شود .

۲- حجامت کننده و حجامت شونده با وضو باشند و حجامت را با نام خداوند آغاز کنند .

۳- قبل از شروع حجامت حتماً آیه الکرسی تلاوت شود .

۴- دعای شریفی که در خصوص حجامت از امام علی بن موسی الرضا (ع) وارد شده است . خوانده شود .

۵- ذکر صلوات به هنگام حجامت فراموش نشود .

۶- در صورت امکان حجامت در روزها و زمانهای توصیه شده انجام شود .

۷- پزشک و بیمار هر دو به این نکته توجه داشته باشند که پزشک و عمل حجامت هر دو تنها وسیله ای برای شفای بیماری است . مسلماً شفای هر بیماری تنها به خواست و اراده خداوند متعالی انجام پذیر می باشد ” هوالشافی”

۸- بعد از انجام حجامت به فرد حجامت شونده تبریک گفته شود .

۹- قبل و بعد از حجامت خوردن انار توصیه شده است . همچنین برای جبران ضعف احتمالی ، نوشیدن شربتی از عسل در پس حجامت توصیه شده است .

۱۰- حداقل تا ۱۲ ساعت پس از انجام حجامت جهت جلوگیری از عفونت زخم ، استحمام ممنوع می باشد .

۱۱- تا حدود ۱۲ ساعت پس از انجام حجامت باید از خوردن ترشی ، نمک و لبنیات پرهیز نمود

۱۲- قبل از انجام حجامت حتماً عینک از روی چشم برداشته شود .

۱۳- نگاه کردن به خون اول حجامت ـ بر طبق احادیث ـ مستحب و باعث روشنی و جلای چشم می شود .

۱۴- حجامت خانمها در دوران قاعدگی و به خصوص در اواخر این دوره ممنوع می باشد .

۱۵- تا ۱۲ ساعت قبل و بعد از حجامت نزدیگی صورت نگیرد .

سن مناسب برای انجام حجامت

در طب سنتی ، برخی حکما ـ از قبیل بوعلی سینا و جرجانی ـ حجامت را از ۲ تا ۶۰ سالگی تجویز نموده اند . اما در طب اسلامی شروع حجامت جهت پیشگیری، از ۴ ماهگی تجویز شده است . در حدیثی از پیامبر اکرم ( ص ) که در کتب گوناگون ـ از جمله استبصار جلد ۱ صفحه ۸۴ ـ وارد شده است ، ایشان به حجامت نقره در اطفال بالای چهار ماه به فاصله هر ماه یکبار توصیه نموده اند و آثار فراوانی برای آن ذکر نموده اند . ( البته فرمایش رسول اکرم (ص) در شرایط ایده آل می باشد )

همچنین در روایات اسلامی حدیثی مبنی بر عدم انجام حجامت در افراد کهنسال مشاهده نشده است . به عبارت دیگر حجامت محدودیت سنی ندارد .

حضرت امام رضا ( ع ) در رساله ذهبیه حجامت را در بالغین متناسب با سن فد تجویز نموده اند . مثلاً حجامت برای فرد ۴۰ ساله هر ۴۰ روز یکمرتبه و برای فرد ۶۰ ساله هر ۶۰ روز یک بار تجویز شده است .

تذکر ۱ : این فواصل برای پیشگیری از بیماریها توسط حجامت می باشد و فواصل مناسب جهت حجامت فرد بیمار باید توسط پزشک معالج تجویز شود .

تذکر ۲ : به تجربه ثابت شده است که حجامت در اطفال و کودکان موجب افزایش رشد قد و وزن ، رفع لاغری ، بی اشتهایی ، ضعف ، تقویت سیستم ایمنی و دفاعی و بالاخره کاهش اختلالات رفتاری و بیقراری و پرخاشگری در ایشان می شود .

تذکر ۳ : در کتب طب سنتی ، جهت درمان زردی ( یرقان فیزیولوژیک ) چند خراش کوچک سطحی در لبه و پشت لاله گوش نوزاد تجویز شده است .

تذکر ۴ : در گذشته حجامت نقش واکسیناسیون فعلی را برای کودکان داشته است و مقاومت آنها در برابر بیماریها توسط حجامت زیاد می شده است .

مثلاً رازی در کتاب (( الجدری و الحصبه )) از حجامت جهت واکسیناسیون افراد زیر ۱۴ سال در برابر آبله نام برده است .

عده ای نیز معتقدند حجامت در سنین بلوغ موجب کاهش پرخاشگری و سایر عوارض بلوغ می شود .

ایام مناسب جهت حجامت

زمان مناسب جهت انجام حجامت را از سه بُعد بررسی می نماییم .

- در طی سال چه فصول و ماه هایی برای حجامت مناسب تر است ؟

- در هر ماه چه روزهایی برای حجامت مناسب است ؟

- در هر روز چه ساعتی جهت انجام حجامت مناسب تر است ؟

امام رضا ( ع ) : فصل بهار روح زمان هاست و در این فصل خون به هیجان در می آید . لذا از فصد و حجامت در این فصل استفاده کن .

امام صادق ( ع) حجامت کردن در ثلث اول فروردین ماه ( آذر ماه رومی ) باعث صحت یک سال از بیماری هاست به اذن خداوند متعال

در احادیث ائمه معصومین علیه السلام به خصوص امام رضا ( ع) از حجامت در ماه کانون اول رومی ( دی ماه ) نهی شده است .

به طور کلی به ترتیب فصول بهار ـ پاییز ـ تابستان و زمستان جهت انجام حجامت توصیه شده اند

- البته بیان این ترتیب بدین معنی نیست که حجامت در فصول زمستان بی فایده می باشد . بلکه موید تاثیر بهتر حجامت در ترتیب عنوان شده می باشد و چه بسا با تشخیص پزشک ، حجامت حتی در دی ماه نیز در راستای درمان بیمار لازم تشخیص داده شده و تجویز شود . در این صورت نباید صدقه دادن ، تلاوت آیه الکرسی و صلوات فرستادن را از خاطر برد .

- اما حجامت در چه روزهایی بیشتر توصیه شده است ؟

- تاثیر جاذبه ماه و خورشید بر روی جانداران از دیرباز مورد توجه دانشمندان و حکما بوده است . در برخی احادیث نیز بر حجامت در ایام پر فشار ماه که جاذبه و خورشید در حداکثر میزان است تاکید شده است.

- جاذبه ماه و خورشید همچنان که بر آب دریا تاثیر دارد و باعث جزر و مد آب میشود همچنین بر ترکیبات موجود در خون انسان نیز موثر می باشد . و امروزه این مسئله کاملاً به اثبات رسیده است .

امام رضا (ع) : خون در افزایش هلال ماه افزایش می یابد و در کاهش هلال کاهش می یابد .

رسول اکرم(ص) : هر کس روز سه شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه قمری حجامت کند ، شفای بیماری یکسال او خواهد بود .

در روایت دیگری هفتم ماه حزیران رومی ( تیرماه ) برای حجامت توصیه شده است .

با توجه به روایات مختلف و متعدد ، حجامت در روزهای هفتم ، چهاردهم ، هفدهم ، نوزدهم ، و بیست و یکم ماه قمری به عنوان بهترین روزها تاکید شده است .

با توجه به روایات مختلف و تطبیق آن با تاثیر جاذبه ماه می توان چنین نتیجه گرفت که دهه دوم هر ماه قمری برای حجامت بهتر از سایر ایام ماه است .

حجامت در هفته :

احادیث و روایات فراوانی پیرامون حجامت در هفته وجود دارد و برخی روزها هفته برای حجامت توصیه بیشتری شده اند . آنچه در احایث مختلف وجود دارد استحباب حجامت در روز دوشنبه و پنجشنبه و نهی آن در روز جمعه می باشد .

ـ ذکر این نکته مجدداً لازم است در صورتی که وضعیت بیمار ایجاب کند و اضطراری وجود داشته باشد بر طبق روایات معصومین با دادن صدقه و تلاوت آیه الکرسی و ذکر صلوات ، حتی در روز جمعه نیز می توان حجامت نمود .

ساعات مناسب جهت انجام حجامت :

بهترین ساعات روز برای حجامت ساعت دوم و سوم پس از طلوع خورشید و ساعات نزدیک به غروب می باشد.

آیا حجامت فقط برای بیماران مفید است ؟

پاسخ این سوال منفی می باشد . همانطور که از احادیث متواتر مشخص است و تجربه و تحقیقات نیز آن را به اثبات رسانده است یکی از مهمترین اثرات حجامت تاثیر در پیشگیری از بیماریهاست و تقدم پیشگیری بر درمان بر همگان مبرهن و آشکار است .

مشاهدات پزشکان مجرب عضو (( موسسه تحقیقات حجامت ایران )) موید این مطلب است که سالمندانی که به طور مرتب جهت پیشگیری از بیماریها حجامت شده اند دارای سیستمهای درونی سالمتری نسبت به سایر افراد می باشند . البته تحقیق علمی و دقیقی به صورت گذشته نگر بر روی این افراد انجام نشده است که با عنایت خداوند ـ انشاءا… ـ در آینده ای نزدیک انجام خواهد شد .

همانگونه که پیشتر نیز گفتیم پیامبر اسلام ( ص ) فرموده انده که حجامت در روز سه شنبه هفدهم ، نوزدهم و یا بیست یکم ماه قمری صحت بخش بیماری یک سال است .

مشابه این حدیث ـ که بر بُعد پیشگیری حجامت تاکید دارد ـ به گونه های مختلف از معصومین ( ع ) به طور متواتر و فراوان در کتب معتبر روایی موجود می باشد .

در حدیث معراج نیز آمده است (( یا محمد ! احتجم و امر امتک بالحجامه )) یعنی ای محمد ( ص ) حجامت کن و امتت را به حجامت امر کن .

با توجه به این حدیث شریف نیز در می یابیم که حجامت برای همه امت پیامبر توصیه شده است ، نه فقط بیماران .

چه افرادی را نباید حجامت نمود ؟

حجامت پیشگیرانه خطر آفرین نیست و با رعایت اصول صحیح می توان آن را حداقل سالی دو مرتبه در فصل بهار و پاییز انجام داد . ولی حجامت به منظور درمان ، اگر توسط افراد غیر پزشک و غیر مطلع انجام شود ممکن است نه تنها موجب درمان نگردد بلکه مشکلاتی را نیز برای بیمار ایجاد کند. ـ تجربه نشان داده است که برای افراد ذیل نباید حجامت انجام شود :

۱- افرادی که طبق تعریف طب سنتی در گروه بلغمی مزاجها قرار می گیرند. در این افراد ابتدا باید غلبه بلغم را با برنامه غذایی و تجویز مسهل رفع نموده و سپس حجامت انجام داد .

۲- زنان باردار تا پایان ماه چهارم حاملگی ( تشکیل کامل جنین )

۳- حجامت زنان در ایام عادت ماهانه ( رگل) به خصوص در اواخر عادت ممکن است موجب افت شدید فشار خون و مشکلات دیگر شود .

۴- افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود پلاکت و هموفیلی

۵- عده ای از پزشکان معتقدند که در افراد دچار فشار خون خیلی بالا ابتدا باید فشار خون را کنترل نمود و سپس اقدام به حجامت کرد.

اما عده ای دیگر از پزشکان نیز معتقدند که حجامت این افراد هیچ مانع و خطری ندارد و حجامت را باعث تعدیل فشار خون این افراد می دانند
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۱ ، ۱۴:۰۶
اسماعیل سیفی
حجامت یکی از درمان هایی است که در طب سنتی  مورد استفاده فراوان داشته و پزشکان و طبیبان قدیمی به وفور و برای امراض مختلف از آن استفاده میکرده اند.امروزه نیز با وجود مراکز بزرگ و مجهیز بیمارستانی و با وجود متخصصین و فوق تخصصین برای امراض گوناگون بعضی از افراد باز هم حجامت میکنند و به ان عقیده دارند.البته ممکن است این حجامت توسط یک فرد عادی و یا پرستار معمولی و یا پزشک  و در مراکزمختلف انجام پذیرد
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۴:۴۹
اسماعیل سیفی
زالودرمانی

 
1- زالو درمانی :
زالو حیوانی است که به خون خواری معروف است بدنی کرمی و حلقوی شکل دارد که داخل بدنش  شبیه یک لوله است که یک طرف دهان و طرف دیگر مقعد زالواست که با آن خود را به میزبان متصل می کند . زالو بوسیله دندانهائی شبیه اره که روی سه آرواره ی خود در دهان دارد بعد از آنکه دهان خود را به میزبان چسباند روی پوست برشی شبیه آرم بنز ((Y ایجاد می کند این برش بصورت یک دریچه ی سه لختی عمل می کند از این دریچه هم خون کثیف مکیده شده و همزمان بادکش بزاق زالو که مملو از مواد مفیدی برای بدن انسان و موجودات دیگر است به داخل خون تزریق می شود . هر چه هست در بزاق زالو است که معجزه آسا بعد از وارد شدن به داخل خون به تمام بدن رفته و بیماریها را درمان می کند تحقیقات گسترده ای در طول سالها روی عملکرد زالو به طور کل ،و بزاق زالو بخصوص انجام شده است این تحقیقات با ارزش حکایت از این است که ما با حیوانی معجزه گر روبرو هستیم که در حفظ سلامت موجودات بخصوص انسان هنرمندانه عمل می کند بیان بخش مهمی از رفتار و عملکرد زالورا در کتابی جداگانه نوشته ام اما بطور خلاصه چند جمله در مورد این معجزه خلقت تقدیم می کنم . تاکنون محققین زالو در مقالات و کتب مختلف حدس زده اند حدود یکصد ماده مفید در بزاق زالو وجود دارد که تاکنون مکانیسم حدود سی ماده آن بدست آمده است . به عنوان مثال : هپارین ، کالین ، آنتی بیوتیک ، مواد ضد التهابی ، مواد بی حس کننده ی قوی و ....... در بزاق زالو وجود دارند که از لحظه آغاز گزش ( برش آرواره های زالو ) عملکرد خود را با ورود به خون شروع می
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۱ ، ۱۳:۲۰
اسماعیل سیفی
طب سنتی بادنیای مدرن
  23:20- 1391/8/15                               



با شناختن و شناساندن طب سنتی می توان بسیاری از گره هایی را که هم اکنون به دندان طب جدید باز می شود با دست باز کرد, هر چند باز هم گره هایی باقی خواهد ماند که گشودن آنها جز با دندان میسر نخواهد شد.

 

وقتی ما با تمدن غربی مواجه شدیم غالباً یکباره از گذشته ی خود بریدیم و با استقبال از این تمدن, با خوشبختی بسیار به انتظار آینده نشستیم .

 

با عجله هر چیز قدیمی را که از پدران خود به میراث برده بودیم از خانه بیرون ریختیم و سعی کردیم تا چیزی که به سلیقه ی میهمان ما خوش نیاید در خانه باقی نماند .اکنون که چند ده سال از آن هنگامه تاراج سنتها و

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۱ ، ۲۳:۲۳
اسماعیل سیفی
توصیه های حکیم روازاده "

فالینظر الانسان الی طعامه (عبس24 ) انسان باید به غذای خیش بنگرد.

1-آیا میدانید قرمزی درون کالباس از گوشت تاج خروس است.(زیر دندان خود حس کرده اید.)

2-آیا میدانید ماده اولیه کالباس از سویاست که سودازا و مضر است و موجب کم حافظگی می شود.بنابر شواهد عینی زایدات گوشت وگوشت های غیر قابل استفاده برای ساخت سوسیس و کالباس استفاده می شود.ببب

3-آیا میدانید پیامبر اسلام (ص) فرموده اند گوشت گاو مرض است. روغن آن دارو و شیر آن شفا است.

4-آیا میدانید گوشت گاو به گفته بو علی سینا عامل 16 بیماری مهلک می باشد که اولین آن سرطان و دومین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۱ ، ۲۰:۰۹
اسماعیل سیفی